mandag 15. september 2008

Somewhere beyond the sea

Nå, rett før leggetid, følte jeg for at det var på sin plass å dele med verden mine tanker omkring et av verdens onder. This beeing FERGER! Forferdelige, kalde, bråkete... Og med en lukt som ved den rene skjære tanken får det til å stramme seg i nesen og brystet!

Det skal sies at få ting varmer mitt hjerte mer, enn når mennesker i mitt selskap sier seg villige til å kjøre omveier for å unngå disse utingene. Siden undertegnende er fra Nord-Norge er det ikke så rent skjelden jeg har måttet lide meg gjennom noen usannsynlig lange minutter ombord på diverse eksemplarer.

Misforstå meg rett; jeg ser absolutt det praktiske behovet for fergene, jeg har bare store personlige vanskeligheter med dem. Slik jeg ser det er det ved de fleste ferger èn fordel. Det må være at man kommer seg fra A til B uten ytteligere "om" og "men". Er det verdt alle tingene jeg må lide meg gjennom? Neppe.

Skal man først tenke pros and cons vil jeg gjerne ta meg den frihet å minne deg på:

-Du må alltid VENTE på ferger og de tar like mye for en billett som du max ville betalt for å komme deg rundt en annen vei, og bruker ofte like lang tid.
-Det er alltid noen som okkuperer toalettet, og de bruker alltid lang tid. (Spesielt om du er på bilferie og sjåføren har nektet å stoppe siden middag).
-Kantinen er ALDRI åpen. Forresten vil jeg heller si nesten aldri, for det har hendt meg å stå en halvtime i kø for å få betale 50 kroner for en halvliter cola.
-Du må alltid sitte ytterst ved et bord der du ikke kjenner noen andre fordi alle bordene er opptatt innen du fikk tømt din såre blære.

Nei, gi meg et cruise-skip, en cabincruiser, en yacht... en jolle eller en gummibåt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hva med en bro?

Ida sa...

Jeg tenker... Ja, jo visst, en bro ville vært yppelig! :D Kanskje med et toalett på midten, hvis den er veldig lang. Ville det latt seg gjøre?

Anonym sa...

Det burde ikke vaere saa vanskelig paa en bro, bare aa lage ett hull jo.

Og muligens advare baatfolk om at det kan vaere lurest aa holde seg unna midten om de kjoerer under broa.